پرستاری از افراد معلول
نوشته شده توسط : mahchehregan

معلولیت یا ناتوانی یکی از اعضای خانواده در واقع باعث ایجاد مشکلات زیادی برای خانواده می شود. به همین دلیل است که وسایل کمکی خانگی برای افراد دارای معلولیت طراحی شده است. هدف از استخدام پرستار سالمند معلول در خانه، در واقع اطمینان از دریافت بهترین مراقبت ممکن و همچنین اطمینان از ماندن بیمار در یک محیط آشنا است. مراقبان در خانه به طور مستقیم به بیمار در انجام وظایف کمک می کنند، مراقبت های پزشکی را ارائه می دهند و در کارهای خانه کمک می کنند. در زیر به وظایف پرستاران در مراقبت از افراد دارای معلولیت  و موارد دیگر اشاره شده است.

وظایف پرستاران در مراقبت از معلولین در منزل

پرستاری از افراد معلول

پرستاران تلاش زیادی برای مراقبت و نگهداری از معلولین در منزل می‌کنند. وظایف آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • مانیتورینگ و کنترل وضعیت سلامتی فرد معلول: پرستار به‌صورت روزانه به بررسی وضعیت سلامت عمومی فرد معلول ازجمله بررسی علائم حیاتی می‌پردازد و در صورت مشاهده تغییر به پزشک معالج اطلاع می‌دهد.
  • پیگیری بهبودی با پزشک معالج:  در طول دوره مراقبت از فرد معلول، پرستار با پزشک معالج ارتباط برقرار می کند و در مورد روند توانبخشی، تمرینات، داروها و درمان های مورد نیاز با پزشک معالج صحبت می کند. همچنین از دستورات پزشکان برای ارائه مراقبت بیشتر و بهتر از افراد دارای معلولیت استفاده می کند.
  • مدیریت زمان داروها: پرستار در ابتدا با داروهای معلول و زمان مصرف آن‌ها آشنا می‌شود و در طول نگهداری از او به‌صورت مرتب و برنامه‌ریزی‌شده به مدیریت داروها می‌پردازد.
  • کمک به فرد معلول برای انجام فعالیت‌های روزمره: یکی از خدمات پرستار کمک به افراد دارای معلولیت در انجام فعالیت های روزمره است. این فعالیت ها شامل حمام کردن، غذا خوردن، تعویض پوشک و غیره است.

    جلوگیری از زخم بستر: پرستار به طور منظم بیمار را جابجا می کند و به نکات بهداشتی تشک و ملافه استفاده شده توسط بیمار برای جلوگیری از زخم بستر توجه می کند.

  • کاردرمانی در منزل: پس از شروع فرآیند درمان، پرستار به طور منظم انواع کاردرمانی مانند گفتار درمانی، روان درمانی، تغذیه درمانی و ورزش درمانی را ارائه می دهد. این کاردرمانی ها تاثیر بسزایی در روند بهبودی افراد دارای معلولیت دارد.
  • فیزیوتراپی در منزل: تمرینات فیزیوتراپی به تقویت استخوان‌ها، عضلات،‌ مفاصل و کاهش درد کمک می‌کنند. پرستار در طول مراقبت از معلول در منزل، این تمرینات را با او انجام می‌دهد.
  • ارائه درمان‌های پزشکی اولیه: یکی از وظایف پرستار معلول در منزل ارائه درمان‌های پزشکی اولیه ازجمله تزریق داروها و ویتامین‌ها، وصل و تعویض سوندهای مختلف، و تنظیم دستگاه‌های پزشکی می‌باشد.
  • توجه به تغذیه و مقدار آب مصرفی: توجه به تغذیه افراد دارای معلولیت از دیگر وظایف پرستار است. علاوه بر این، پرستاران باید به میزان آب مصرفی افراد دارای معلولیت نیز توجه داشته باشند تا دچار کم آبی نشوند.

    ورزش: مراقبان در حین مراقبت از یک فرد معلول، تمرینات مختلفی را برای تقویت عضلات توصیه می کنند. این تمرینات برای تمرین تنفس صحیح، حفظ تعادل و انجام فعالیت های روزانه مفید است.

  • آموزش خانواده: یکی از وظایف مهم پرستار آموزش به اعضای خانواده برای مراقبت و کنترل وضعیت فرد معلول می‌باشد. آموزش‌های ارائه‌شده شامل روش‌های مراقبت از فرد معلول،‌ استفاده از وسایل کمکی، تغییر لباس و تغذیه مناسب هستند.
  • توجه به بهداشت فرد معلول: پرستاران مرتباً بهداشت جسمانی، بهداشت دهان و دندان، استحمام، تعویض لباس و مراقبت از پوست فرد معلول را بررسی می کنند. علاوه بر این، یکی از نکاتی که باید به اعضای خانواده آموزش داد، روش های مراقبت از سلامت برای افراد دارای معلولیت است.
  • تأمین تجهیزات پزشکی و نگهداری از آن‌ها: یکی از وظایف پرستار فراهم کردن تجهیزات و وسایل پزشکی ضروری و نگهداری از آن‌ها است. تجهیزات و وسایل موردنیاز عبارت‌اند از ویلچر،‌ وسایل بهداشتی،‌ داروها،‌ پوشک و ... می‌باشند. نگهداری از تجهیزات نیز شامل تمیزکاری و ضدعفونی، تعمیرات ساده و جابجایی صحیح آن‌ها است.
  • سازمان‌دهی محیط منزل: پرستاران محیطی امن و مناسب برای افراد دارای معلولیت ایجاد می کنند تا بتوانند راحت تر از آنها مراقبت کنند. او از وسایل کمکی برای کمک به افراد دارای معلولیت برای حفظ تعادل بهتر استفاده می کند. وی همچنین ایمنی راهروها و پله ها را تا حد امکان افزایش می دهد، اتاق های مناسب را برای افراد معلول انتخاب می کند و تخت ها و امکانات لازم را برای به حداقل رساندن عوامل خطر و ایجاد محیطی امن و مناسب برای افراد معلول تغییر می دهد.
  • هم‌صحبتی با فرد معلول: پرستاری از افراد معلول کاری دشوار است که نیاز به فردی مهربان و دلسوز دارد. پرستاران ما در مرکز درمان در منزل آسوده‌یار در طول نگهداری و مراقبت از فرد معلول با مهربانی و محبت با او رفتار می‌کنند.
  • توجه به حالات روحی فرد معلول:‌ پرستار افراد معلول، فردی باتجربه است و در طول مراقبت از آن‌ها به حالات روحی و روانی‌شان توجه می‌کند. در صورتی که فرد معلول کنترل عصبی خود را از دست بدهد یا به خاطر شرایطی که دارد دچار افسردگی شود،‌ پرستار در ابتدا از روش‌هایی مانند فعالیت بدنی استفاده می‌کند و به کنترل شرایط فرد معلول می‌پردازد. در صورتی که فرد معلول نیاز به مشاوره تخصصی داشته باشد،‌ پرستار با مشورت پزشک معالج،‌ از فردی متخصص کمک می‌گیرد.
  • تفریح و سرگرمی: یکی از نیازهای اساسی تمام انسان‌ها تفریح و سرگرمی است. پرستار در حین مراقبت از فرد معلول او را سرگرم می‌کند و در صورت امکان با او به پارک یا فضای سبز نزدیک منزل می‌رود.


مزایای مراقبت از معلولین

پرستاری از افراد معلول

مراقبت از افراد دارای معلولیت یک مدل خدمات روزانه است که خدمات تمام وقت یا پاره وقت به افراد دارای معلولیت ارائه می دهد تا اطمینان حاصل شود که اعضای خانواده که از افراد دارای معلولیت مراقبت می کنند، زمان و زندگی اجتماعی خاص خود را در طول روز دارند. در واقع با کمک خدمات مراقبت در منزل برای معلولان، معلولان می توانند بدون جدا شدن از خانواده در فعالیت های آموزشی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و غیره شرکت کنند تا نیازهای خودمراقبتی را برطرف کرده و زندگی اجتماعی را بهبود بخشند. از دیگر مزایا آن، این است که می‌توان با کمک پرستاری از افراد معلول در منزل، با احساس آرامش خاطر معلول خود را به یک پرستار حرفه‌ای سپرد و به مسافرت رفت. در برخی مواقع نیز با وجود پرستار، نیازهای پزشکی معلول ما به درستی و با دقت برطرف خواهد شد.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: